سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر گاه مؤمن را ساکت دیدید، بدو نزدیک شوید که حکمت القا می کند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

انتظار

 
 

گفتار سوم: جهانى‏سازى مهدوى و شاخصه‏هاى آن

قسمت اول

همانطور که بیان شد اسلام دینى است با اصول و آرمان‏هاى جهانى، و از همان ابتداى ظهور خویش به دنبال ایجاد حیات طیبه در سطح عالم و براى کلیه اَبناى بشرى بوده، بدیهى است بنا به معتقدات اسلامى و شیعى، جهانى‏شدن اسلامى و حیات طیبه جهانى در آخرالزمان و در عصر و دولت مهدى موعود تحقق قطعى خواهد یافت. چنین جهانى‏شدنى با هیچ پروژه و یا طرح جهانى‏سازى فعلى نه از حیث نظرى و نه عملى و نه از حیث شمولیت و فراگیرى و مقیاسهاى موجود قابل مقایسه و اندازه‏گیرى نیست، و فقط شناخت مقدماتى آن از راه احادیث وارده ممکن است. به همین جهت قصد بر این است که در ادامه سخن، پاره‏اى از ویژگى‏هاى دولت کریمه حضرت مهدى و حکومت جهانى سرشار از حیات طیبه وى - آن‏هم نه از باب حصر بلکه از باب احصاء و اشاره - مرور و بازیابى گردد:

        1 - حاکمیت جهان‏شمول اسلام و برچیدگى شرک و اختلافات بشرى:

در نظریه‏هاى جهانى‏شدن غربى که زیر بناى بسیارى از آنها مکتب لیبرال دموکراسى است؛ با اعتقاد به نسبیت اخلاقى و ارزشى، اِعمال اصل تساهل و روادارى افراطى نسبت به کلیه عقاید و ادیان جزء ادعاهاى اصلى است و موضع حکومت بر مبناى لائیسم نسبت به دیانت و مذهب خنثى مى‏باشد و از منظر آنها حمایت و جانبدارى از یک مذهب به معناى دخالت در آزادى‏هاى فردى و مخدوش نمودن آزادى عقیده و ابراز عقاید است. این درحالى است که سکولاریسم یا عرفى شدن و دنیاپرستى و اصالت امور دنیوى در سرلوحه جهانى‏سازى لیبرال دموکراسى است.

بنا به معتقدات اسلامى و شیعى، جهانى‏شدن اسلامى و حیات طیبه جهانى در آخرالزمان و در عصر و دولت مهدى موعود تحقق قطعى خواهد یافت

در حالیکه در حکومت جهانى مهدوى، بدون هیچ گونه مجامله و تعارفى، اسلام به عنوان آئین مطلق و برتر و متعالى به جهانیان معرفى و از سوى آنان نیز مورد شناسایى و پذیرش قرار مى‏گیرد. روایاتى در تأئید این مطلب ذکر مى‏شود:

    •  محمدابن‏مسعود در تفسیر عیاشى از رفاعة بن موسى روایت مى‏کند که از امام‏صادق‏علیه السلام شنیدم که ایشان فرمودند: و له اسلم من فى‏السموات والارض طوعاً و کرهاً؛ یعنى اهل آسمان‏ها و زمین مطیع و مُنقاد وى مى‏شوند، پاره‏اى از صمیم قلب و پاره‏اى به اکراه.

    •  همچنین آن حضرت فرمودند: وقتى قائم آل محمد قیام کند مکانى در روى زمین باقى نمى‏ماند مگر اینکه کلمه طیبه لااله الااللَّه محمد رسول‏اللَّه در آنجا به آواز بلند گفته مى‏شود.(1)

    •  در روایت دیگرى امام صادق‏ علیه السلام ضمن بیان مفصلى درباره عصر ظهور مى‏فرمایند: وقتى قائم ما قیام کند ... اهل هیچ دینى باقى نمى‏ماند مگر اینکه اظهار اسلام مى‏کنند و با ایمان مشهور و معروف مى‏گردند ...(2)

    •  امام باقرعلیه السلام فرموده است: در زمین هیچ ویرانه‏اى باقى نمى‏ماند مگر اینکه آباد گردد و هیچ معبودى جز خداوند متعال از بت و غیر آن نمى‏ماند مگر اینکه دچار حریق گشته و مى‏سوزد.(3)

    •  در جاى دیگر امام صادق‏علیه السلام ضمن پاسخ به سؤالهاى مفضل و قابل تطبیق دانستن آیه 33 سوره توبه با عصر حکومت جهانى مهدى مى‏فرماید: ... هر آینه اختلاف ملت‏ها و دین‏ها از میان برداشته مى‏شود و همه دین براى خدا و یکى مى‏گردد؛ چنانکه خداى تعالى فرموده: "ان الدین عند اللَّه الاسلام" و نیز فرموده "و من یتّبع غیر الاسلام دیناً فلن ‏یقبل منه و هو من‏ الخاسرین" (4) ]یعنى هر که غیر از اسلام دین دیگرى بطلبد هرگز از او قبول نمى‏شود و او در روز قیامت از جمله زیانکاران است[.

        2 - حاکمیت مطلق عدالت و دادورزى:

ویژگى اصلى حکومت جهانى مهدوى عدالت است و شاید احادیث نادرى درباره عصر ظهور وجود داشته باشد که به این خصیصه و نیاز، و گمشده اساسى بشر اشاره ننموده باشد. به خاطر همین کثرت فقط به ذکر احادیث معدودى در این خصوص بسنده مى‏شود:

پیامبر اکرم‏صلى الله علیه وآله وسلم مى‏فرماید: ... اگر از عمر دنیا تنها یک روز باقى مانده باشد، خداوند آن روز را به اندازه‏اى طولانى خواهد نمود تا مردى از اهل‏بیت من به حکومت برسد ... او زمین را از قسط و عدل پر مى‏کند همان‏گونه که پیش از آن از ستم و جفاکارى پر شده است ...(5)

امام باقرعلیه السلام فرموده است: در زمین هیچ ویرانه‏اى باقى نمى‏ماند مگر اینکه آباد گردد و هیچ معبودى جز خداوند متعال از بت و غیر آن نمى‏ماند مگر اینکه دچار حریق گشته و مى‏سوزد

حکومت جهان‏شمول مهدوى در عدالت گسترى نیز به گونه‏اى فراگیر و بدون تبعیض عمل مى‏کند. چنانکه امام حسین‏علیه السلام در فراز مهمى مى‏فرمایند: ... اذا قام قائم العدل، وسع عدله البر والفاجر(6)؛ هنگامى که قائم قیام مى‏کند، عدل گسترده مى‏شود و این گستردگى عدالت، نیکوکار و فاجر را در بر مى‏گیرد.

عدالت مزبور از حیث نفوذ، حوزه‏هاى فردى و اجتماعى بشرى را در بر مى‏گیرد. شاهد این مدعا بیان امام باقر علیه السلام است که مى‏فرماید: بدانید همان طور که سرما و گرما به داخل خانه‏هایشان نفوذ مى‏کند، عدالت او (قائم) نیز به درون خانه‏هایشان راه خواهد یافت(7).

        3 - برقرارى امنیت و آرامش همه جانبه:

از روایت‏هاى پیرامون حکومت جهان‏شمول حضرت فهمیده مى‏شود که ناامنى و هراس از زندگانى آحاد بشرى رخت مى‏بندد و امنیتى فراگیر در همه گیتى برقرار مى‏گردد.

ویژگى اصلى حکومت جهانى مهدوى عدالت است و شاید احادیث نادرى درباره عصر ظهور وجود داشته باشد که به این خصیصه و نیاز، و گمشده اساسى بشر اشاره ننموده باشد

چنانکه امام‏على‏علیه السلام درباره ایمنى عصر ظهور و سرشارى آن دوره از امنیت و عدالت مى‏فرمایند: وقتى قائم ما قیام کند؛ به واسطه ولایت و عدالت او، آسمان آن چنانکه باید ببارد مى‏بارد و زمین نیز رستنى‏هایش را بیرون مى‏دهد و کینه از دل بندگان زدوده مى‏شود و میان دد و دام آشتى برقرار مى‏شود، به گونه‏اى که یک زن بین عراق و شام پیاده خواهد رفت و آسیبى نخواهد دید و هرجا قدم مى‏گذارد، همه سبزه

و رستنى است و بر روى سرش زینت‏هایش را گذارده و نه ددى او را آزار دهد و نه بترساند.(8)

        4 - رفاه و رشد پایدار اقتصادى، استغناى عمومى و رفع فقر:

در نهضت جهانى‏سازى مهدوى، شکاف‏ها و خندق‏هاى اقتصادى، تبعیض‏هاى ناروا و فقر و فاقه حاصل از جهانى‏سازى غربى وجود ندارد و نه تنها این شکافها پر مى‏گردند بلکه جامعه بشرى به استغناى کامل رسیده و حتى فقیرى براى دریافت صدقات و اعانات یافت نخواهد شد. چند نمونه از شواهد روایى لازم به شرح ذیل است:

امام صادق‏علیه السلام مى‏فرماید: چون قائم ما قیام نماید زمین با نور پروردگار نورانى و روشن مى‏شود و خلائق از نور و روشنایى آفتاب مستغنى و بى‏نیاز باشند و تاریکى زایل مى‏گردد و مردم در ایام سلطنت آن حضرت بسیار عمر مى‏کنند ... و زمین خزانه‏هاى خود را آشکار مى‏گرداند، به نوعى که خلایق همه آنها را در روى زمین مى‏بینند. مرد در آن وقت کسى را مى‏طلبد براى اینکه از مالش به او اعطاء نماید تا اینکه صله رحم به جا بیاورد، یا اینکه از وجه زکات چیزى به او بدهد، چنین کسى که اینها را از او قبول نماید یافت نمى‏گردد و خلایق به سبب آن چه خدا از فضل خود به ایشان روزى کرده، مستغنى و بى‏احتیاج مى‏باشند.(10)

در نهضت جهانى‏سازى مهدوى، شکاف‏ها و خندق‏هاى اقتصادى، تبعیض‏هاى ناروا و فقر و فاقه حاصل از جهانى‏سازى غربى وجود ندارد و نه تنها این شکافها پر مى‏گردند بلکه جامعه بشرى به استغناى کامل رسیده و حتى فقیرى براى دریافت صدقات و اعانات یافت نخواهد شد

این امام همام، این بى‏نیازى عمومى را چنین تشریح نموده است: ... و در میان خلائق به طریق داود و محمدصلى الله علیه وآله وسلم حکم مى‏کند. در این وقت زمین خزانه‏هاى خود را ظاهر و برکات خویش را آشکار مى‏گرداند و در این وقت مردى از شما کسى را نمى‏تواند پیدا کند که صدقه‏اى به او بدهد یا احسانى در حق وى نماید. زیرا همه مؤمنان غنى و مالدار مى‏باشند.(11)

توسعه وسیع اقتصادى و انسانى پایدار و بالنده نهضت جهان‏شمول مهدوى در روایات نبوى نیز ظهور آشکار دارد. به فرموده پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم: یکون فى امتى المهدى... یتنعم امتى فى زمانه نعمیاً لم یتنعموا مثله قطّ، البرّ و الفاجر، یرسل السماء علیهم مدراراً و لا تدّخر الارض شیئاً من نباتها(12)؛ در امت من، مهدى قیام کند... و در زمان او، مردم به رفاه و نعمت‏هایى دست مى‏یابند که در هیچ زمانى دست نیافته باشند. همه چه نیکوکار و چه بدکار از آن جمله‏اند. آسمان باران رحمتش را بر آنان ببارد و زمین چیزى از روئیدنى‏هاى خود را پنهان ندارد.

                                                                                                                                                  ... ادامه دارد

    


1.   على دوانى، مهدى موعود.

2.   همان.

3.   على کورانى، عصر ظهور، ترجمه عباس جلالى، ص 357، (به نقل از تفسیر عیاشى، ج 2، ص 56).

4.   همان، ص 361 (به نقل از کمال‏الدین، ص 331).

5.   على دوانى، مهدى موعود.

6.   علامه مجلسى، ج 51، روایت 35، ص 84.

7.   همان، ج 27، روایت 24، باب 4، ص 90.

8.   على سعادت‏پرور، ظهور نور، ترجمه محمدجواد وزیرى‏فرد، تهران، احیاى کتاب، 1380، ص 199.

9.   مجلسى، بحارالانوار، ج 10، صفحه 104.  - على دوانى، مهدى موعود، (به نقل از ارشاد شیخ مفید، ص 363).

10.   همان، ص 225 - 224.

11.   همان، ج 51، ص 78.

12.   مجلسى، بحارالانوار، ج 52، ص 336، ح 73.

 

دکتر بهرام اخوان کاظمى

دبیرخانه دائمى اجلاس حضرت مهد