سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر که بر ملک دست یافت تنها خود را دید و از دیگران رو بتافت . [نهج البلاغه]

انتظار

 
 

گفتار آخر : ویژه‌گی‌های آرمانی دولت جهانی حضرت ولی‌عصر عجل الله فرجه

استنتاج

در پنج گفتار گذشته که تحت عنوان "حکومت جهانی امام عصر و نظریه‌ی جهانی شدن در عصر ما" تقدیم حضورتان گردید، مفهوم جهانى‏شدن یا جهانى‏سازى و برداشتهاى مختلف از آن تبیین گردید.

 

بیان شد که یکى از اصلى‏ترین آموزه‏هاى این پدیده، در حال حاضر جهانى‏سازى غربى یا آمریکایى است. سپس با تشریح پیامدهاى کلیت راهبرد مزبور، و ضمن عدم نفى پیامدهاى مثبت آن، تبعات منفى و ویرانگر جهانى‏سازى غربى نیز بیان شد. روشن گردید در بطن این آموزه چه در حوزه نظرى و چه در حوزه عملى، سلطه گرى، هژمونى‏طلبى، استکبارورزى، استثمار و امپریالیسم نهفته است و این گونه جهانى‏سازى به دلیل ماهیت تعرضى و استکبارى و انحصارطلبانه خویش؛ فرایندى مادى، یک‏سویه، مصنوعى و غیرجهان‏شمول و سکولار است که هدفى جز یکپارچه سازى جهانى و ادغام آن در بازار مشترک جهانى به رهبرى دنیاى سرمایه‏دارى و سردمدارى آمریکا را دنبال نمى‏کند.

بازار سودگرایانه و سود محورانه مادى که همه مؤلّفه‏هاى حیات اجتماعى از اقتصاد و سیاست تا فرهنگ را به زبان منفعت‏طلبى و استکبارورزى و سلطه بى‏چون و چراى تمدن غرب و استیلاى بیشتر آن‏ها علیه سایر کشورها و فرهنگ‏ها را ترجمه مى‏کند و مدعى جامعه جهانى تک‏قطبى سرمایه سالارانه و میلیتاریستى است.

و مى‏توان آن را یک پروژه تحمیلى و یک طرح مهندسى اجتماعى در سطح کلان سیستمى دانست که تلاش مى‏نماید ایدئولوژى‏هاى غربى را با تکیه بر بنیادهاى نئولیبرالیستى و سرمایه‏دارى به کل جامعه بشرى تحمیل کند و از این طریق در صدد فراگیرکردن شیوه زندگى آمریکایى و غربى‏کردن انسان‏ها و ترویج فرهنگ مصرف و اصالت سود و سرمایه است. و نابودى سنن و فرهنگ‏هاى محلى، و امحاء ادیان رقیب، نابودى محیط زیست و وابستگى مستمر کشورهاى ضعیف به کشورهاى غربى را دنبال مى‏کند و به دروغ سعى دارد نظام فکرى و اجرایى لیبرال دموکراسى را به عنوان الگوى تکاملى مشترک براى کل جوامع انسانى معرفى و دیکته کند. در حالى که در عمل ناکارآمدى این ایده چه در سپهر اندیشه و چه در حوزه عمل و اجرا ثابت شده و بحرانهاى فعلى گریبان‏گیر رژیم‏هاى غربى، مؤید این مدعا است.

از سویى در این مقاله، به جهان‏شمولى تعالیم عالیه اسلام و سزاوارى آموزه جهانى‏سازى مهدوى براى ارائه الگویى جهان‏شمول، فراگیر، امیدزا و تحرک‏آفرین جهت تکامل جامعه بشرى و نجات آن از ورطه‏ها و حرمان‏ها و تنگناهاى موجود، به گونه‏اى مستدل اشاره گردید. به اذعان مستدلات پژوهش، آموزه جهانى‏سازى مهدوى مى‏تواند ترجمان بخش مثبت فرایند جهانى‏شدن فعلى باشد.

یعنى با استفاده از عرصه‏هاى مختلف فن‏آورى و سایر مواهب خداداد در عصر ظهور، مانند پلى تمام دنیا و شهروندان آن را متحد کرده و محرومیت‏هاى علمى، اقتصادى، سیاسى، اجتماعى و فرهنگى را از بین ببرد. هنجارهاى پسندیده دینى، اخلاقى و انسانى را بر جهان حکم‏فرما کند و نوعى وحدت بهینه، مثبت و متکامل را میان بشریت ایجاد نماید. دولت جهانى مهدوى با زعامت آخرین معصوم الهى، مى‏تواند خاتمیت دین و رسالت جهان‏شمول نبوى را تکمیل و معنا بخشد.

مردم دنیا را هم پیکر نموده تا همانند یک اندام‏واره و با تبعیت از تعالیم عالیه و نوسازى شده اسلامى، در فکر صلاح و اصلاح یکدیگر برآمده و در سنگرى واحد علیه تمام عوامل مخل تکامل بشرى و پلشتى‏هاى گیتى مبارزه نمایند و با رخت بربستن هوا و هوس‏هاى شیطانى به عبودیت و خلوص در پرستش الهى واصل گردند. بدیهى است این امر تنها در پرتو حکومت جهانى مهدوى و تشخیص ویژه آن به شاخصه‏هایى از جمله موارد زیر میسر است.

 

    1 - حاکمیت جهان‏ شمول اسلام و برچیدگى شرک و اختلافات بشرى.

    2 - حاکمیت مطلق عدالت و دادورزى.

    3 - برقرارى امنیت و آرامش همه جانبه.

    4 - رفاه و رشد پایدار اقتصادى، استغناى عمومى و رفع فقر.

    5 - رشد و ترقى علوم و فنون و شکوفایى و کمال عقلانیّت بشرى.

    6 - تکیه بر استدلال و اقناع و کسب مقبولیت و رضایت عمومى.

    7 - گفتمان واقعى و احتجاج با سایر ادیان.

    8 - حفظ و ارتقاء کرامت انسانى و حقوق بشردوستانه.

    9 - نفى قومیت‏مدارى و نژادپرستى.

    10 - حکومت شبه فدرالى و احترام به سایر ملل.

    11 - نوسازى و احیاء دینى بر مبناى مقتضیات جدید.

    12 - تحول شگرف در حوزه‏ها و فضاهاى ارتباطى و رسانه‏اى.

    13 - رعایت آرمانى حقوق محیط زیست و جانداران.

 

واضح است دولت جهانى مهدوى با این ویژگى‏هاى آرمانى خواهد توانست طرح آرمانى جهانى‏سازى دولت کریمه اهل‏بیت و حیات طیبه موعود قرآن را در فراخناى گیتى محقق نماید.

 

 

دکتر بهرام اخوان کاظمى

دبیرخانه دائمى اجلاس حضرت مهد