سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گشاده رویی، دامِ دوستی است . [امام علی علیه السلام]

انتظار

 
 

گفتار سوم: جهانى‏سازى مهدوى و شاخصه‏هاى آن

قسمت سوم

 
    اشاره:

 ... اسلام دینى است با اصول و آرمان‏هاى جهانى، و از همان ابتداى ظهور خویش به دنبال ایجاد حیات طیبه در سطح عالم و براى کلیه اَبناى بشرى بوده، بدیهى است بنا به معتقدات اسلامى و شیعى، جهانى‏شدن اسلامى و حیات طیبه جهانى در آخرالزمان و در عصر و دولت مهدى موعود تحقق قطعى خواهد یافت. چنین جهانى‏شدنى با هیچ پروژه و یا طرح جهانى‏سازى فعلى نه از حیث نظرى و نه عملى و نه از حیث شمولیت و فراگیرى و مقیاسهاى موجود قابل مقایسه و اندازه‏گیرى نیست، و فقط شناخت مقدماتى آن از راه احادیث وارده ممکن است. به همین جهت قصد بر این شد که در ادامه سخن، پاره‏اى از ویژگى‏هاى دولت کریمه حضرت مهدى و حکومت جهانى سرشار از حیات طیبه وى - آن‏هم نه از باب حصر بلکه از باب احصاء و اشاره - مرور و بازیابى گردد که 9 عنوان از آن در شماره‌ی قبل گذشت و اکنون 4 مورد دیگر نیز در این نوشتار عرضه می‌گردد:

 

    حکومت شبه فدرالى و احترام به سایر ملل

    نوسازى و احیاء دینى بر مبناى مقتضیات جدید

    تحول شگرف در حوزه‏ها و فضاهاى ارتباطى و رسانه‏ایى

    رعایت آرمانى حقوق محیط زیست و جانداران

  10 - حکومت شبه فدرالى و احترام به سایر ملل

از برخى روایات این گونه استفاده مى‏شود که حکومت جهانى مهدوى و جهانى‏سازى وى در عین حال که عالم‏گیر بوده و بر سراسر جهان، اسلام و قوانین اسلامى حاکم است؛ لیکن سایر ملل نیز در قالب نوعى حکومت مشابه فدرالیسم، ضمن تبعیت از حکومت جهانى، داراى آزادى‏هایى در پیروى از رسوم و فرهنگ‏هاى ملى غیرمتعارض با اسلام هستند و حضرت این حق و احترام را براى آنها ملحوظ مى‏فرمایند:

امام باقرعلیه السلام مى‏فرمایند: وقتى قائم قیام کند قطایع و حکومتهاى طایفه‏اى از بین خواهند رفت.(1) در عین حال امام صادق‏علیه السلام اذعان مى‏فرمایند: وقتى قائم ما قیام کند به هر منطقه‏اى نماینده‏اى مى‏فرستد و به او مى‏گوید: حکومت در اختیار توست، هر چه مصلحت مى‏بینى عمل کن.(2)

    11 - نوسازى و احیاء دینى بر مبناى مقتضیات جدید

یکى از ویژگى‏هاى فرابرد جهانى‏شدن؛ لحاظ مقتضیات زمانى و مکانى و حرکت بر مبناى تحولات تازه و پاسخگویى به امور جدید است. قبلاً بیان گردید اسلام با اتکاء به ماهیت خود بر مبناى سنت مترقى اجتهاد، این انعطاف پذیرى را به عنوان جزء همیشگى خود به همراه دارد. نظام جهانى‏سازى مهدوى نیز از این خصیصه ضرورى غافل نبوده و کاملاً بدان مجهز است. در عصر مهدوى، جهان با احیاء اسلامى نوین و نوسازى دینى مواجه خواهد گردید. به فرموده امام صادق‏علیه السلام: چون قائم قیام کند امر تازه و احکامى تازه مى‏آورد، چنانکه رسول خداصلى الله علیه وآله وسلم در اول اسلام همین‏گونه عمل نمود و خلائق را به امر جدید دعوت نمود(3)... آن حضرت کارهاى مشابه رسول خدا انجام مى‏دهد. وى همان‏گونه که رسول خداصلى الله علیه وآله وسلم امور جاهلیت را بر هم زد، امور قبل از خود را بر هم مى‏زند و قائم، دین اسلام را تازه مى‏کند.(4)

همین تعبیر نیز در بیان امام باقرعلیه السلام آمده است، آنجا که مى‏فرماید: قائم کتابى جدید، امرى جدید و حکمى جدید مى‏آورد و بر عرب سخت مى‏گیرد.(5) در روایت ارزشمند دیگرى از همین امام همام، ایشان ضمن تشبیه سیره حکومت مهدوى با سیره پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم در ابطال احکام جاهلیت، مى‏فرمایند: ... همچنین است قائم وقتى قیام کند؛ باطل مى‏گرداند احکامى را که در ایام مصالحه با کفار در دست خلایق بوده و با عدالت در میان خلایق رفتار مى‏کند.(6)

بدین منوال جهانى‏سازى مهدوى، معطوف به احیاء و تجدید اسلام ناب و نوسازى جدید آن بر حسب مقتضیات جدید بوده و بدیهى است چنین امرى منجر به شفافیت اسلام و افزایش پیروان آن دین حنیف خواهد گردید و دیگر نیازى به بحث و فحص‏هاى طاقت فرساى علمى و حوزوى براى فهم و دریافت آراء واقعى شارع مقدس نیست و اکثر شیوه‏هاى درسى و اجتهادى و استنباطى، کهنه و غیر قابل استفاده خواهد گردید. عالم عالیقدر آیةاللَّه فقید قزوینى در اثر خویش این مطلب را در تحلیلى جامع این‏گونه بیان فرموده‏اند: خدا مى‏داند که این تحول مطلوب و مترقى چگونه خواهد بود، اما به نظر مى‏رسد بسیارى از کتابهاى فقه و حدیث، نوسازى گردد و نقش بسیارى از موضوعات کتابهاى اصولى به پایان برسد، چرا که امام مهدى قواعد عمومى براى دریافت مسائل شرعى و مقررات دینى را بیان مى‏کند و در پرتو همان‏ها فقهاء را از بسیارى بحث‏هاى اصولى و قواعد آن بى نیاز مى‏گردند.

کتابهاى مربوط به شرح حال راویان احادیث که به کتابهاى رجالى معروفند و نیز شرح حال و بیوگرافى آنان و تقسیم‏بندى روایات به صحیح و ضعیف و اصطلاحاتى از این قبیل، همه و همه نقش‏شان به پایان مى‏رسد؛ چرا که این بحث‏ها بیشتر به حدس و ظنّ تکیه دارد و در عصر غیبت به خاطر نرسیدن دست مردم به امام معصوم‏علیه السلام مورد استفاده قرار مى‏گیرد. اما در عصر ظهور، مردم به مقرّرات و احکام قطعى دست مى‏یابند و از این‏ها بى‏نیاز مى‏گردند.

و نیز در عصر ظهور، بیشتر کتابهاى تفسیرى از اعتبار ساقط مى‏شود. چرا که مردم با رشد فکرى و ژرف‏نگرى برخواسته از فرهنگ عصر ظهور، به تفسیرهاى برگرفته از نظرات افراطى افراد، بها نمى‏دهند. از این رو تنها تفاسیر برخاسته از روایات رسیده از پیامبر و اهل‏بیت‏علیهم السلام باقى مى‏ماند.

همین‏گونه قرائت‏هاى مختلف از قرآن شریف که دلیلى براى آنها نازل نشده است برداشته مى‏شود. چرا که مردم قرآن و قرائت صحیح آن را - به گونه‏اى که بر قلب مصفّاى محمدصلى الله علیه وآله وسلم فرود آمده است - از امام مهدى مى‏آموزند و تفسیر و پیام و مفهوم آن را، آن‏گونه که خدا اراده فرموده مى‏شناسند و بر معارف بلند و راز و رمز شگفتى‏هاى آن، که همچنان ناشناخته و پوشیده است، آگاهى مى‏یابند.. .(7)

 12 - تحول شگرف در حوزه‏ها و فضاهاى ارتباطى و رسانه‏ایى

در دولت جهانى مهدوى، فضاهاى ارتباطى و رسانه‏اى دچار تحولات شگرف و بنیادینى خواهد شد که ساده‏ترین برداشت از روایات وارده، استفاده از رسانه‏هایى مانند اینترنت و تلویزیون و گسترش ارتباط مردم با یکدیگر از این طرق را به ذهن متبادر مى‏کند. ولى به نظر مى‏رسد که این روایات حاکى از پیشرفت‏هاى وسیعى در این زمینه باشد و بتوان این دوره را از حیث وضعیت رسانه‏ها و ارتباطات به دوره‏اى بسیار فراتر از دوره ظهور اَبررسانه‏ها تشبیه کرد. ابتدا روایاتى در این زمینه یادآورى مى‏گردد.

امام صادق‏علیه السلام مى‏فرماید: ان المؤمن فى زمان القائم و هو فى المشرق لَیَرى أخاه الذى فى المغرب و کذا الذى فى المغرب یرى أخاه الذى بالمشرق؛(8) مؤمن در عصر قائم در حالى که در مشرق است، برادر خویش را که در مغرب است مى‏بیند و همچنین آنکه در مغرب است برادر مؤمن خویش را در مشرق مى‏بیند.

و یا در فرازى قابل تأمل‏تر فرموده‏اند: انّ قائمنا اذا قام مدّالله لشیعتنا فى اسماعهم و ابصارهم، حتى لا یکون بینهم و بین القائم برید یکلّمهم فسیعون و ینظرون الیه و هو فى مکانه؛(9) هنگامى که قائم ما قیام کند، خداوند در دستگاه شنوایى و بینایى شیعیان ما، گستردگى و کشش ویژه‏اى مى‏بخشد تا میان آنها و مهدى ما نامه‏رسان یا واسطه‏اى نباشد.

فهم روایت اول با وجود پیشرفت‏هاى امروزى عرصه فناورى ارتباطات همانند تلویزیون و اینترنت، دشوار و پیچیده نیست. اما با توجه به روایت دوم، به نظر مى‏رسد که پیشرفت‏هاى عصر ظهور در عرصه گسترش فضاهاى ارتباطى تنها منحصر در تکنولوژى و ابزارهاى ارتباطى نباشد، بلکه این خود مؤمنین هستند که بواسطه سطوح عالى ایمانى خود، برخوردار از کمالات اعطایى الهى شده و گوش و چشمهاى آنان داراى قدرتِ فرابینى، فراشنوایى و فرامکانى گردیده و همانطور که مى‏توانند در هر لحظه با یکدیگر ملاقات سمعى و بصرى داشته باشند؛ مى‏توانند با حضرت مهدى نیز از چنین ارتباطى برخوردار باشند و از فیض مطلق وجود او در وراى مکان‏ها و زمان‏ها استفاده نموده و نزد ایشان براى متابعت و پیروى دائم الحضور باشند. بدیهى است در عصر حضور که هر چیز به کمال نهایى خود مى‏رسد، تجهیز انسانهاى مؤمن - به عنوان اشرف مخلوقات - به چنین مواهب الهى دور از ذهن نیست و به همین خاطر مى‏توان تصور کرد که با این پیشرفتها در خلقت انسانهاى برگزیده، کشف سایر کرات در فضاهاى لایتناهى و افشاى میلیاردها اسرار نهفته در کائنات براى بشر عصر ظهور نیز نه تنها ممکن، بلکه به منتهاى حد خود خواهد رسید و اسرار بى‏شمار کائنات بر ایشان کشف خواهد گردید.

 13 - رعایت آرمانى حقوق محیط زیست و جانداران

جهانى‏سازى مهدوى همانند جهانى‏سازى غربى تأثیرات و تبعات تخریبى نسبت به محیط زیست و ساکنان موجود در آن ندارد، آن‏گونه که امروزه جهان با مشکلات زیست محیطى عظیمى مانند سوراخ شدن لایه ازن، گرم شدم زمین بر اثر گازهاى گلخانه‏اى، نابودى جنگل‏ها، روند رو به انقراض پاره‏اى از موجودات، آلودگیهاى صنعتى و شیمیایى محیط زیست و... مواجه است. پیامبر اکرم در فرازى زیبا، خشنودى کلیه موجودات انسانى و غیر انسانى را از حکومت جهانى حضرت مهدى با عبارت یرضى عنه ساکن الارض و السماء(10) بیان فرموده‏اند و در بیانى دیگر، حکومت مزبور را مایه رفاه و فرح و شادمانى کلیه موجودات به شمار آورده و مى‏فرمایند: فیفرح به اهل السماء و اهل الارض و الطیر و الوحوش و الحتیان فى البحر؛(11) ساکنان آسمان و مردم زمین، پرندگان، درندگان و ماهیان دریا، همه در سایه لطف و حکومت او شادمان و فرحناک هستند.

بدیهى است که این شادمانى صرف‏نظر از رعایت آرمانى حقوق کلیه جانداران  و حفظ حقوق محیط زیست آنها در دولت جهان‏شمول مهدى موعود قابل تحقق و میسر نیست. همچنین در روایتى از امام حسن‏علیه السلام نقل شده که حتى در دولت حضرت مهدى، درندگان آزادانه و بدون مزاحمت زندگى مى‏کنند.(12) این امر بیانگر اوج صلح و آرامشى است که دولت جهان‏شمول مهدوى براى بشریت به ارمغان خواهد آورد. دولتى که عالم را به سمتى سوق خواهد داد که تمام آیات الهى به منتهاى ظهور خود برسند. حق و باطل از هم جدا شوند و بنا به پاره‏اى استنباطها، دیگر معصیت خداى سبحان انجام نشود و بارى تعالى با کمترین دخالت هواى نفس و بدون وسوسه شیطان به طور خالص عبادت گردد، تا جائیکه مردگان نیز با اشک شوق خواهان رجعت به دنیا و احیاى خویش از خداوند مى‏گردند تا افتخار و آرزوى زندگى در این دوره براى آنها نیز محقق گشته و یارى‏گر موعود الهى باشند.  


1.   سعادت‏پرور، ظهور نور، ص 202، (به نقل از اثبات الهداة ج3، ص 523، روایت 409).

2.   همان، ص 203، (به نقل از اثبات الهداة، ج 3، ص 573، روایت 712).

3.   على دوانى، مهدى موعود، ج 2، ص 224 (به نقل از ارشاد شیخ مفید، ص 364).

4.   همان، ص 246.

5.   سعادت‏پرور، ظهور نور، ص 199، (به نقل از اثبات الهداة، ج 3، ص 540، روایت 502).

6.   على دوانى، مهدى موعود، ج 2، ص 284، (به نقل از تهذیب، ج 6، ص 154، باب 70، ح 1).

7.   قزوینى، امام مهدى از ولادت تا ظهور، ص 735 و 736.

8.   همان، ص 773. (به نقل از بحارالانوار، ج 52، ص 391 و معجم احادیث المهدى، ج 4، ص 56).

9.   همان. (به نقل از کافى، ج 8، ص 240، خرائج ج 2، ص 840 و معجم احادیث الامام المهدى، ج 4، ص 57).

10.   ر.ک: سعادت‏پرور، ظهور نور، ص 207، (به نقل از التشریف بالمنن، ص 146، ح 175).

11.   صافى گلپایگانى، منتخب الاثر، ص 472، ب 3، ح 3.

12.   ر.ک: شریعت‏زاده خراسانى، حکومت جهانى مهدى از دیدگاه قرآن و سنت، ص 279، (به نقل از الاحتجاج طبرسى، ج 2، ص 11).

 

                                                                                                                            دکتر بهرام اخوان کاظمى

                                                                                                                    دبیرخانه دائمى اجلاس حضرت مهد